a

9 kenmerken van een goede website

In mijn vorige blog kon je mijn stappenplan lezen hoe je nou daadwerkelijk een (WordPress) website begint. We gaan door met de volgende stap namelijk: De belangrijkste kenmerken van een goede website. Het is natuurlijk belangrijk dat je website er mooi uitziet voor jouw doelgroep, maar het is eigenlijk nog belangrijker dat een website goed functioneert en resultaat behaald: Het afnemen van jouw diensten of producten.

In deze blog vertel ik je 9 belangrijke kenmerken van een goede website.

  1. Een goede website is de thuisbasis van jouw bedrijf
  2. Een goede website heeft een doel
  3. Een goede website is de digitale werknemer voor jouw bedrijf
  4. Een goede website is gebruiksvriendelijk
  5. Een goede website straat vertrouwen uit
  6. Een goede website heeft een responsive design
  7. Een goede website laadt snel
  8. Een goede website is goed beveiligd
  9. Een goede website is vindbaar

 

1.Een goede website is de thuisbasis van jouw bedrijf

 

Heb jij een internetonderneming? Verkoop jij online producten en diensten dan is een goede website zeker de thuisbasis van jouw bedrijf. Tonny Loorbach van de Internet Marketing Unie vertelt in dit artikel wat de kracht is van een goede thuisbasis. Voor mijn twee bedrijven zijn de websites absoluut de thuisbasis. Voordat gasten mijn restaurant bezoeken bekijken ze voorafgaand de menukaart op de website om te kijken of er lekkere gerechten op de kaart staan. Wanneer een klant wil dat ik een website voor hun ontwerp bekijken ze mijn portfolio om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Promoot jij je producten of online cursus op social media of via e-mail marketing? Je verwijst ze 9 van de 10 keer door naar je website voor meer informatie.  Dus het is essentieel dat jouw thuisbasis optimaal functioneert.

 

2. Een goede website heeft een doel

 

Dat gezegd te hebben wil ik overgaan tot het belangrijkste kenmerk van een goede website: Een goede website heeft een doel. Zodra dit doel bekend is kan jij de inhoud, structuur en het ontwerp van je website bepalen.

  • Bepaal het doel: Denk hier bij aan: meer verkopen genereren, het online visitekaartje, het oprichten van een community, Informatieve website (Denk aan gemeente, overheid sites) of bijvoorbeeld het verkopen van online cursussen.
  • Bepaal je doelgroep: Zijn dit consumenten of bedrijven? Op deze manier bepaal je de tone of voice van je website.
  • Bepaal het probleem van jouw gekozen doelgroep en speel hier op in: Probleem: ik wil een weekend weg naar terschelling. Oplossing: Ik heb een hotel / slaapaccomodatie op terschelling
  • Bekijk de concurrentie: Vertel waarom jij je onderscheidt ten opzichte van andere bedrijven. Dit zijn jouw unique selling points die jij duidelijk moet laten terugkomen op je website.

3. Een goede website is de digitale werknemer voor jouw bedrijf

Een goede website informeert, ondersteunt, vertelt en verkoopt zoals jij dat als ondernemer in persoon zou doen. Het voordeel van deze werknemer is dat ze ook nog eens 24/7 aanstaat. Laten we het eens in de praktijk brengen:

  • Jij verkoopt een online cursus over linked-in op je social media kanalen
  • De klant wil dit en gaat naar jouw website waar zij meer informatie vindt over deze cursus.
  • De website fungeert ook als winkel en de klant wordt op een laagdrempelige manier begeleid naar de kassa waar de cursus afgerekend kan worden.
  • Na aankoop van de cursus ontvangt de klant een e-mail met de link naar een besloten website waar de cursus klaar staat (online leeromgeving).

Moet je zien hoeveel handelingen jouw website doet zonder dat jij maar iets hoeft te doen. Handig he? Zo’n digitale werknemer.
Daarom is het dus heel erg belangrijk dat jouw website functioneel een gebruiksvriendelijk is ingericht.

 

4. Een goede site is gebruiksvriendelijk

Als klanten bij mij komen willen ze graag een mooie website. Ik moet ze vaak teleurstellen om te zeggen dat het voornamelijk gaat om een functionele website die toevallig ook mooi is. Wat bedoel ik dan met een functionele website? Een functionele website is een website die praktisch is voor jouw bezoeker en makkelijk in gebruik is. We nemen als voorbeeld 4 bekende webshops in Nederland: Bol.com, coolblue.nl, wehkamp.nl en hema.nl

Ja ze hebben allemaal een uniek design, doordat ze verschillende kleuren, lettertypes en foto’s gebruiken. Maar ze komen ook heel veel overeen:

  • Logo links bovenin
  • In het midden een zoekbalk
  • Rechts een winkelmand
  • Daaronder het menu met verschillende categorieën
  • Daaronder de snelkoppelingen naar verschillende aanbiedingen / producten

 

Het is namelijk bewezen dat website bezoekers eerst naar het bovenste deel van een website kijken vervolgens van links naar rechts om daarna naar beneden te scrollen. Dit is goed terug te zien bij de grootste webshops.

Mijn tips voor jou:

  • Zorg voor een goede structuur en inhoud van je website
  • Houd je menu eenvoudig
  • Maak je site scanbaar door je pagina’s in te delen in diverse blokken met duidelijke titels
  • Maak aantrekkelijke titels zodat bezoekers getriggerd worden om verder te lezen
  • Maak gebruik van lijstjes zodat bezoekers
  • Zorg voor een goede navigatie in je website en begeleidt je bezoekers op een laagdrempelige manier naar het einddoel van je website.

 

5. Een goede website straalt vertrouwen uit

Recensies

Voor kerst moest ik een notenkraker kopen. Ik heb geen verstand van dit product. Dus wat ik doe is: Ik type in google notenkraker in en open de site van bol.com. Allereerst kijk ik of ik het product mooi vind, maar ik wil ook weten of het product goed werkt, dus ik scrol automatisch naar de reviews. Dit gaan bezoekers ook doen op jouw website als jij producten aanbiedt. Zorg er dus voor dat jij recensies van je voorgaande klanten op je website hebt staan. Het liefst op de homepagina, maar ook op de productpagina. Bij veel goede recensies is het voor de bezoeker makkelijker om de keuze te maken om het product aan te schaffen.

Storytelling:

Wist jij dat door het vertellen van jouw persoonlijke verhaal jij je automatisch verbindt met je (potentiële) klanten? Vooral in deze tijd is dit heel erg belangrijk. Mensen doen namelijk liever zaken met mensen dan met een bedrijf. Juist voor MKB bedrijven en ZZP’ers is dit erg belangrijk. Mensen willen graag zien met wie ze zakendoen. Een korte introductie op de home pagina en uitgebreid verhaal op de Over mij/ons doen het erg goedt.

Deel Kennis:

Ook is het heel belangrijk om op je website en social media kennis te delen met je (potentiële) klanten. Op deze manier laat jij zien dat je verstand hebt van zaken. Doe dit door content te delen op je website in de vorm van blogs of bijvoorbeeld een e-book. Wil je de werking van een product laten zien? Laat dan een korte film zien over je product met de gewenste resultaten.

6. Een goede website heeft responsive design

Wist je dat tegenwoordig meer dan de helft van al het internetverkeer via mobiele telefoons gaat en dat dit in de toekomst alleen maar toe gaat nemen? Daarom is het van belang dat een website zich automatisch aanpast aan verschillende schermen: Laptop of desktop, tablet en smartphone. Wanneer dit niet goed is ingesteld verlaat een bezoeker heel snel de website en dat is natuurlijk wat je niet wilt!

 

7. Een goede website laadt snel

Wij Nederlanders staan bekend om hun ongeduldigheid en stiptheid. Spreek je om 18:00 uur af, dan ben je er om 18:00 uur. Wij raken geïrriteerd als iemand te laat is en hebben dus een hekel aan wachten. Dit geldt ook voor de online wereld zo. Het is zelfs onderzocht dat wij verwachten dat een website binnen 3 seconden volledig geladen is. Heb jij de snelheid van je website wel eens geteld? Nee, doe dit dan eens op PingdomTools of GT Matrix. Zorg wel dat je in de juiste tijdzone zit. Bij PingdomTools is dit Europe – Germany en bij GT Matrix is dit Londen Uk.

 

4 simpele tips:

  • Goede & snelle hosting
  • Gebruik je wordpress, zorg dat je onnodige plugins verwijderd
  • Verklein of comprimeer afbeeldingen
  • Gebruik een Cache Plugin

Eind dit jaar leg ik je deze tips uitgebreid uit in een nieuwe blog

 

8. Een goede website is goed beveiligd

Bezoekers en Google hechten waardige aan een veilige website. Je kunt dit doen door een SSL-certificaat te installeren op je website. Dit wordt 9 van de  10 keer aangeboden bij een goede betrouwbare hostingpartij. Naast het installeren van een SSL certificaat is het van belang dat jij je website goed up-to-date te houden en door een betrouwbare hostingpartij te kiezen. Hoe je dit doet leg ik je hier uit.

 

9. Een goede website is vindbaar

Zo de basis van een goede website staat inmiddels. Nu is het nog belangrijk dat jouw website goed wordt gevonden. Dit kan tegenwoordig op allerlei verschillende manieren.

  • SEO instellen en optimaliseren
  • Online adverteren
  • Social media marketing
  • E-mail marketing

Benieuwd hoe je dit moet doen? Blijf dan vooral mijn blogs lezen. Al deze 4 onderwerpen komen binnenkort aan bod!

 

Liefs Yodi