a

De kracht van je eigen huisstijl!

 

Branding, merkconsistentie & herkenbaarheid zijn woorden die je misschien inmiddels wel kunt dromen als je de meerdere online marketeers, branding & social media experts op Instagram volgt! 🤯 Ze zeggen het allemaal niet voor niets, want dit is nou eenmaal belangrijk. Juist als je bezig gaat met de huisstijl / branding van jouw bedrijf!

Branding? Yodi, je zou het toch hebben over de kracht van je eigen huisstijl! Klopt, In deze blog vertel ik uitgebreid hoe jij zelf kan beginnen met het maken van je eigen huisstijl en welke tools je daar voor kunt gebruiken. Maar daar later meer over. Maar om tot een passende huisstijl te komen is het belangrijk om allereerst je branding (merkidentiteit) uit te schrijven.

Merkidentiteit: We gaan terug naar de basis!

Merkidentiteit is eigenlijk niets meer dan de jouw communicatie met de markt. Maar voor je naar de markt communiceert is het belangrijk dat jij basis voor jouw bedrijf goed in beeld hebt. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor eventuele medewerkers of samenwerkingspartners en natuurlijk je klant. Schrijf voor je zelf eens uit wie je bent als merk of bedrijf, wat je doet, hoe je dit doet en voor wie je het doet. Dit helpt jouw om vervolgkeuzes te maken. Een goede merkidentiteit is herkenbaar in consistent.

Wat is merkconsistentie?

Nu je in kaart hebt gebracht wat je core business is ga je dit communiceren naar de markt. Je moet er voor zorgen dat dit consistent gebeurd met dezelfde persoonlijkheid en tone of voice. Heb je medewerkers, brengt dit dan ook voor hun goed in kaart. Door consistent te blijven word je vanzelf herkenbaar bij je doelgroep. Mocht jij niet consistent zijn dan raken klanten verward, weten ze niet goed wat ze aan je hebben met als resultaat dat ze vaak naar een andere bedrijf toe gaan. Dat is dus wat je niet wilt. Een klant moet jouw merk herkennen, ondanks de manier waarop ze met jou in contact komen. Dit kan zijn via een beurs, netwerkborrel, congres, visitekaartje, flyer, brochure of bijvoorbeeld via diverse social media kanalen. Het is dus belangrijk dat al je marketing uitingen samenhangend en kloppend zijn.

De kracht van een eigen huisstijl

Ja, eindelijk gaan we het dan over de kracht van een eigen huisstijl hebben. Een huisstijl is het visuele karakter van een merk. Denk hierbij aan het kleurenpalet, typografie, stijl, iconen, patronen, illustraties, fotografie en logo. Al deze onderdelen moeten een eenheid vormen en elkaar aanvullend. Samenhangend dus. Het kan voorkomen dat je in de toekomst nieuwe communicatie richtlijnen toevoegt. Check dan altijd weer of dit match met de huidige huisstijl.

  • Een huisstijl maakt je herkenbaar
  • Het geeft richting aan je bedrijf om te laten zien waar je bedrijf voor staat
  • Een professionele huisstijl straat betrouwbaarheid uit, wat kan leiden tot aankoop van jouw diensten en producten.
  • Je onderscheid je van je concurrenten.

Wat zijn de basiselementen van een huisstijl

  1. Logo
  2. Vormen / visuals
  3. Kleur
  4. typografie

Hoe begin je een huisstijl:

1: Maak een moodboard!

Oke, je hebt je merkidentiteit, dit zit in je hoofd, nu moet je dit nog vertalen naar een beeld. Tip: Maak een moodboard. Verzamel allemaal kleuren, materialen, plaatjes wat jij mooi vindt en wat bij jouw bedrijf past. Doe dit door sites / Instagram kanalen van concullega’s te bekijken, bepaal wat je wel mooi vind en niet mooi vindt. Bezoek Pinterest en maak daar een moodboard aan. Laat dit eens een dag of een week rusten om te kijken of je dit na verloop van tijd nog steeds mooi vindt.

2: Kies je kleuren pallet!

Nu je moodboard steeds meer compleet is, merk je dat een aantal kleuren steeds vaker terugkomen. Wil je weten of bepaalde kleur met elkaar matchen? Neem dan een kijkje op Adobe Color, picular, awwards voor inspiratie. In deze blog leg ik je meer uit over kleuren op een website.

3: Ontwerp je logo (en gebruik vormen)

Wil je zelf proberen om een logo te maken? Maak dan een account aan canva.com, dit is gratis. Wil je de pro versie, dan kost je dit 12 euro per maand. Hier kun je bestaande logo’s aanpassen naar je eigen wensen en kleuren. Kies vormen die bij je passen. Persoonlijk vind ik ronde vormen het mooist, kom het misschien omdat ik vrouwelijk ben? Kan zo maar zijn. Vergeet niet dat het logo bij jou moet passen!

Waar moet je op letten:

  • Zorg dat het een leesbaar lettertype heeft
  • Zorg dat het logo zowel groot als klein goed zichtbaar blijft
  • Zorg dat je logo tijdloos is en dat je er de komende 5 jaar mee voorruit kunt.

4: Kies je Typografie

Kies een leesbaar lettertype! Hier gaat het helaas nog al eens fout op websites. Wanner jij voor een goede typografie kiest blijven bezoekers langer op je website. Wanner iets onleesbaar is of te dicht op elkaar staat zijn bezoekers sneller geneigd om de website te verlaten! En dat is iets wat we absoluut niet willen! Heb je geen inspiratie? Kijk dan eens op google fonts!

5. Kies je Foto’s & beeldmateriaal

Vind je het leuk om je huisstijl terug te laten zien in je foto’s, hou hier dan rekening mee met als je foto’s maakt of laat maken.

Liefs Yodi