a

Kleurenpalet voor je website kiezen!

Een kleur kiezen is misschien wel een van de belangrijkste onderdelen wanneer je aan de slag gaat met het ontwerpen van je eigen huisstijl. Kleuren bepalen voor een groot deel de uitstraling van jouw merk. Voordat ik jou 3 tips geef voor een geschikt kleurenpalet neem ik je mee naar de betekenis van kleuren.

 

De betekenis van kleuren:

De meeste mensen hebben best wel een sterke reactie op kleur! Kleur brengt een bepaalde emotie over, straalt een bepaalde sfeer uit, kortom het roept verschillende associaties op bij mensen. Laten we de meest gebruikte kleuren eens beschrijven:

Blauw:

  • Staat voor veiligheid, betrouwbaarheid, stabiliteit, vrijheid en geduld en autoriteit
  • Het is dan ook niet zo gek dat blauw voor zowel mannen als vrouwen de meest favoriete kleur is
  • Een goed voorbeeld van blauw zijn de kleuren voor autoriteit en betrouwbaarheid. Denk hierbij aan de rijksoverheid en bijvoorbeeld de politie.

Rood:

  • Staat voor eetlust, gevoel van urgentie, beweging, passie en emotie, warme kleur die zorgt voor aandacht en energie
  • Maar de kleur harde kleur rood staat ook bekend om agressie, gevaar.

Groen:

  • Veiligheid, milieu, duurzaamheid en organisch, natuur, balans, herstel
  • Helpt bezoekers in winkels te kalmeren
  • Rijkdom & geld

Geel:

  • Optimisme, vriendelijkheid, creativiteit, zelfvertrouwen, nieuwsgierigheid
  • Je wordt actief van geel
  • Stimuleert mentale activiteit

Paars:

  • Luxe, kwaliteit, koninklijk, rijkdom, kwaliteit, stijlvol, elegant
  • Wist je dat paars bij mannen na bruin de meest lelijke kleur vinden, terwijl bij vrouwen naar blauw, paars een van de favoriete kleuren is?

Zwart:

  • Bij de kleur zwart worden vaak negatieve gevoelens gecreëerd. Denk eens aan een zwarte dag, zwarte bladzijde in de geschiedenis, het zwarte schaap van de familie.
  • Toch wordt het ook geassocieerd met kracht, professionaliteit en elegantie.

Neem eens een kijkje op de site van bigstory en de psychologie van kleur. Daar kom je er uitgebreid achter wat de meest en minst favoriete kleuren van zowel mannen als vrouwen zijn. Dit is misschien handig om te weten als een van beiden jouw doelgroep is.

 

Kleurpalet kiezen

 

Tip 1: Begin met een basiskleur

Als het goed is komen bepaalde kleuren steeds naar voren in jouw gemaakte moodboard. Bepaal van deze kleuren 1 basiskleur. Deze kleur is zal leidend zijn voor de overige kleuren van je huisstijl. Denk bijvoorbeeld aan de grote merken als albert heijn, coolblue, funda, bol.com, hema. Allemaal hebben die een basiskleur gekozen. Dit komt overal terug, in alle marketing uitingen, dit komt dus de consistentie en herkenbaarheid zeker ten goede.

Tip 2: Kies accentkleuren

Nu de basiskleur is gekozen gaan we naar de volgende stap, namelijk het kiezen van accentkleuren. Een accentkleur is een ondersteunende kleur op je basis kleur, kies bijvoorbeeld een lichtere of donkere variant van je basiskleur.

Mijn basis kleur is een zachte bordeaux rode kleur. Daaromheen heb ik een lichtere oud roze kleur gebruikt en een donkerrode bordeaux kleur. Dit kan jij ook doen voor je basisskleur. Breng eens een bezoekje aan Coolors Colormind, Adobe Colour. 

Ontzettend leuk om te doen!

 

Tip 3: Kies een complementaire (contrast)kleur

Als laatste kies je een complementaire kleur voor het nodige contrast. Een complementaire kleur is een een kleur die tegenovergesteld staat in de kleurencirkel. Ik heb voor mijn website colors.dopely gebruikt. Daar kreeg ik het volgende pallet uit. Je ziet dat navy blauw en rood complementaire kleuren zijn. Toch heb ik gekozen voor de kleuren rood & geel en deze aangepast naar mijn huidige kleuren. Waarom? omdat deze kleuren bij mij passen. Maar deze blog heeft me wel aan het denken gezet. Dus wie weet zie jij de navy blauw binnenkort terug op mijn website! Contrast kleuren worden vooral ingezet voor de welbekende call to action op je website. Het is belangrijk dat jouw CTA’s opvallen zodat het voor de bezoeker makkelijk is om in actie te komen en dat het duidelijk is hoe de bezoeker tot actie komt!

Tip 4: Keep it clean en simple!

Zorg niet dat je 6 verschillende kleuren gebruikt op je website! Dit wordt heel druk en oogt vaak rommelig voor de website bezoeker. Kies max 3 kleuren, wat je wel kunt doen is om accentkleuren te gebruiken zodat je toch wat variatie hebt!

Ik wens je veel succes!

Liefs Yodi